1. قدم نخست این است که یک روز در ساعت کاری وقت بگذارید و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اجازه خروج از کشور را برای کودک خود انجام دهید. این کار باید حتما توسط ولی قانونی کودک انجام گیرد. در حالت معمول ولی قانونی کودک پدر اوست. در صورت نبود پدر، قیم قانونی کودک این اختیار را دارد. اگر مادر کودک به دنبال انجام کارهای اداری است باید از همسر خود وکالتنامه محضری داشته باشد تا بتواند به وکالت از همسرش این اجازه را صادر کند. باید بدانید که به لحاظ قانونی وقتی اجازه ولی کودک برای خروج او از کشور صادر شود، فرزند شما برای خروج از کشور بدون ولی خود نیز مشکلی ندارد. حتی از لحاظ قانونی بدون حضور والدین و با ارائه رضایت‌نامه نیز کودک می‌تواند از کشور خارج شود.

2. شما به محض دریافت شناسنامه برای کودک‌تان می‌توانید برای دریافت گذرنامه اقدام کنید. البته متولدین خارج از کشور برای دریافت گذرنامه ایرانی باید مدارک نحوه ورودشان را نیز ارایه دهند. غیر از شناسنامه، داشتن چند قطعه عکس از متقاضی گذرنامه نیز ضروری است، هرچند که نوزاد کوچک شما باشد. پس او باید نخستین عکس رسمی خود را در آتلیه بیندازد. برای این کار لازم نیست مانند گذشته حتما سایز عکس‌ها 4*6 باشد و سه قطعه عکس 4*3 نیز برای این کار کافی است.

3. با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+10 که تعداد شعبه‌هایش نیز کم نیست، فرمی را دریافت می‌کنید که بعد از پر کردن مشخصات با بقیه مدارک کودک در پوشه‌ای قرار گرفته و پرونده گذرنامه او را شکل می‌دهد.

4. باید دو فیش با مبالغ مختلف برای اداره شهرداری و اداره گذرنامه واریز کنید. مبالغ این فیش‌ها زیاد نیست و شما می‌توانید در صورت امکان در همان دفتر پلیس+10 و از طریق دستگاه کارتخوان آنها را واریز کنید که در صف بانک معطل نشوید!

5. بعد از تکمیل و ارائه مدارک و اظهار مشخصات گذرنامه فرزند شما صادر شده و به آدرس پستی که قبلا اعلام کرده‌اید فرستاده می‌شود. پروسه صدور گذرنامه و رسیدن آن از طریق پست به دست شما با توجه به میزان درخواست‌ها انجام می‌گیرد. اما در حال حاضر این روند سرعت بیشتری یافته و به طور متوسط 10روز بعد گذرنامه‌تان را تحویل خواهید گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *